IT/Informatik - IK - Modul 4: Angewandte Informatik
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Modul 4: Angewandte bzw. Praktische Informatik (Modulanhang)

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Bücher
  1. Böcker, H. D.;  Glatthaar, W.; Strothotte, Th. (1993): Mensch Computer Kommunikation. Berlin u.a.: Springer.

  2. Brüderlin, Beat; Meier, Andreas (2001): Computergrafik und geometrisches Modellieren. Stuttgart: Teubner
  3. Bungartz, Hans-Joachim; Griebel, Michael; Zenger, Christoph (2002): Einführung in die Computergraphik. 2. Auflage. Braunschweig: Vieweg.
  4. Eberleh, E. u.a. Hrsg. (1994): Einführung in die Software-Ergonomie. Berlin, New York: de Gruyter.
  5. Englisch, J. (1993): Ergonomie von Softwareprodukten. Mannheim u.a.: BI Wissenschaftsverlag.
  6. Encarnacao, J.; Strasser, W.; Klein, R. (1996): Graphische Datenverarbeitung. München u.a.: Oldenbourg.
  7. Fellner, Wolf-Dietrich (1988): Computer Grafik (Band 58, Hochschultaschenbücher). Mannheim u.a. Bibliographisches Institut.
  8. Fähnrich, K.P., Hrsg. (1987): Software-Ergonomie. München, Wien: Oldenbourg.
  9. Foley, James D.; van Dam, Andries; Feiner, Steven K.; Hughes, John F.  (1994): Grundlagen der Computergrafik: Einführung, Konzepte, Methoden. Bonn u.a.: Addison-Wesley.
  10. Frese, M.; Brodbeck, F.C. (1989): Computer in Büro und Verwaltung: Psychologisches Wissen für die Praxis. Berlin u.a.: Springer.
  11. Geiser, G. (1990): Mensch-Maschine-Kommunikation. München, Wien: Oldenbourg.
  12. Goldstein, Bruce E.  (2002): Wahrnehmungspsychologie. Eine Einführung. Heidelberg: Spektrum.
  13. Grauer, M.; Merten, U. (1998): Multimedia - Entwurf: Entwicklung und Einsatz in betrieblichen Informationssystemen. Berlin u.a.: Springer.
  14. Hasebrook, J. (1995): Multimedia-Psychologie. Heidelberg u.a.: Spektrum Akademischer Verlag.
  15. Heller, Eva (2002): Wie Farben wirken. Sonderausgabe. Farbpsychologie. Farbsymbolik. Kreative Farbgestaltung. Reibek: Rowohlt.
  16. Henning, Peter A. (2001): Taschenbuch Multimedia, 2. Auflage. Leipzig: Fachbuchverlag Leipzig im Carl Hanser Verlag.
  17. Herczeg, M. (1994): Software-Ergonomie. Grundlagen der Mensch-Computer-Kommunikation. Bonn: Addison Wesley.
  18. Holzinger, Andreas (2002): Basiswissen Multimedia Technik. Band 1: Technische Grundlagen multimedialer Informationssysteme. 2. Auflage. Würzburg: Vogel.
  19. Holzinger, Andreas (2000): Basiswissen Multimedia Lernen. Band 2: Kognitive Grundlagen multimedialer Informationssysteme. Würzburg: Vogel.
  20. Holzinger, Andreas (2001): Basiswissen Multimedia Design. Band 3: Entwicklungstechnische Grundlagen multimedialer Informationssysteme. Würzburg: Vogel.
  21. Hoschek, Josef; Lasser, Dieter (1992): Grundlagen der geometrischen Datenverarbeitung. 2. Auflage. Stuttgart: Teubner.
  22. Koch, M.; Reiterer, H.: Tjoa,  A Min (1991): Software-Ergonomie. Gestaltung von EDV-Systemen - Kriterien, Methoden und Werkzeuge. Wien, New York: Springer.
  23. Mandelbrot, Benoit B.(1991): Die fraktale Geometrie der Natur. Basel: Birkhäuser.
  24. Müller, Heinrich (1988): Realistische Computergraphik. Algorithmen, Datenstrukturen und Maschinen. Berlin u.a.: Springer.
  25. Opperman, R.; Murchner, B.; Reiterer, H.; Koch, M. (1992): Software-ergonomische Evaluation. Der Leitfaden EVADIS II. 2. Auflage. Berlin, New York: de Gruyter.
  26. Pavlidis, Theodosius (1990): Algorithmen zur Grafik und Bildverarbeitung. Hannover: Heise.
  27. Pöpsel, J.; Claussen, U.; Klein, R.-D.; Plate, J. (1994): Computergrafik. Algorithmen und Implementierung. Berlin u.a.: Springer.
  28. Preim, Bernhard (1999): Entwicklung interaktiver Systeme. Grundlagen, Fallbeispiele und innovative Anwendungsfelder. Berlin u.a.: Springer.

  29. Rauber, Thomas (1993): Algorithmen in der Computergraphik. Stuttgart: Teubner.
  30. Radtke, Susanne P.; Pisani, Patricia; Wolters, Walburga (2002): Handbuch Visuelle Mediengestaltung. Berlin: Cornelsen.
  31. Schmitt, Alfred; Deussen, Oliver; Kreeb, Marion (1996): Einführung in graphisch-geometrische Algorithmen. Stuttgart: Teubner.
  32. Schermer, Franz J. (2002): Lernen und Gedächtnis. Stuttgart: Kohlhammer.
  33. Sinz, Rainer (1985): Lernen und Gedächtnis. Stuttgart: UTB.
  34. Schumann, Heidrun; Müller, Wolfgang (2000): Visualisierung. Berlin u.a.: Springer.
  35. Steinmetz, Ralf (2001): Multimediale Systeme: Grundlagen, Komponenten und Systeme. 3.Auflage. Berlin u.a.: Springer.
  36. Strutz, Tilo  (2002): Bilddatenkompression. Grundlagen, Codierung, JPEG, MPEG, Wavelets. 2. Auflage. Braunschweig: Vieweg.
  37. Urbanek, W. (1991): Software-Ergonomie und benutzerangemessene Auswahl von Werkzeugen bei der Dialoggestaltung. Berlin, New York: de Gruyter.
  38. Wandmacher, J. (1993): Software-Ergonomie. Berlin, New York: de Gruyter
  39. Zeidler, A.; Zellner, R.(1992): Software-Ergonomie. Techniken der Dialogestaltung. München, Wien: Oldenbourg.
  40. Ziegler, J.; Ilg, R., Hrsg. (1993): Benutzergerechte Software-Gestaltung. Standards, Methoden und Werkzeuge. München, Wien: Oldenbourg.
Artikel

  1. Zöller, Henrik; Konheisner, Sigrid (1999) Fitts' Gesetz bei Maus, Trackball: ein experimenteller Test zur ergonomischen Bewertung von Computereingabegeräten. Zeitschrift für Arbeitswissenschaften, 4/99, 237-241.
  2. Schmidt, Jean-Olivier (2001): Blickbewegungsanalyse von Werbebannern. MMI-Interaktiv, Nr. 5, Juli 2001, 1-24.
Journals

  1. Applied Mathematics & Optimization | Springer
  2. Computational Geometry - Theory and Applications
  3. Discrete & Computational Geometry
  4. Computer Graphics (ISSN: 0097-8930) | (ACM), Special Interest Group on Computer Graphics
  5. Computer Graphics World : Innovation in Visual Computing Tulsa : Pennwell ISSN 0271-4159
  6. Digital Production : Das Fachmagazin für Computergrafik, Video und Film Pullach : ACT GmbH ISSN 1433-2620
  7. Expert Systems: The international Journal of Knowledge Engineering and neural Networks New Jersey : Learned Information Ltd  ISSN 0266-4720
  8. Informatik Spektrum / Organ der Gesellschaft für Informatik e.V Berlin, Heidelberg : Springer  ISSN 0170-6012
  9. SIAM Journal on Computing
  10. SIAM Journal on Optimization
  11. Universal Access in the Information Society | Springer
  12. Cognition, Technology & Work  | Springer
  13. Personal and Ubiquitous Computing  | Springer
  14. ACM Transactions on human-computer interaction | ACM Press (This is a fairly recently started journal, intended to be the main source of archival scientific publication in HCI. Most of the contributions will probably be fairly traditional and uncontroversial, which may be good or bad. The TOCHI, as it is called, is certainly an excellent resource for keeping up with mainstream HCI research)
  15. Human-computer interaction (ISSN 9737-0024) | Erlbaum (A well established HCI journal with high scientific standards, focusing on behavioral science. Technical contributions are quite unusual!)
  16. Interacting with computers (ISSN 0953-5438) |  Guildford: Butterworths, (This is the journal of the British Computer Society Special Interest Group for HCI. The editorial policy is to encourage interdisciplinary and applied work. Many interesting articles are published here, but the scientific standards are variable).
  17. interactions | New York: ACM Press (A recent magazine from ACM, similar to Byte and other more practically oriented publications but focused on HCI. The typography is quite exciting, compared to traditional scientific journals, and the contents are oriented towards user interface design and HCI in practice)
  18. International journal of human-computer studies (ISSN 0020-7373) | London: Academic Press (1975-. IJHCS is an old journal that started in human factors and man-machine interaction but gradually moved into HCI and knowledge-based systems. It was previously called the International Journal of Man-Machine Studies, but changed its name in 1994 to reflect the new orientation. The scientific standards are quite high!)
  19. SIGCHI Bulletin (ISSN 0736-6906) | New York: ACM Press (This is the newsletter of the ACM Special Interest Group for HCI, containing a pleasant mix of HCI news, conference information, and research papers. Submissions are reviewed editorially but there is no formal peer review, which means that the scientific standards of the publications are variable)
  20. ACM Transactions on information systems
  21. Behaviour & Information Technology
  22. Communications of the ACM
  23. IEEE Computer
  24. IEEE Software
  25. IEEE MultiMedia Magazine

  26. Multimedia Systems ACM/Springer

  27. Multimedia Tools and Applications" Kluwer Academic Publishers

  28. CHI: Human factors in computing systems (CHI proceedings). New York: ACM Press, 1982- (CHI is the biggest and most important conference within HCI. It is held in late April or early May every year in the US (except for 1993, when it was held in Amsterdam) and has consistently attracted over 2000 delegates in the recent years. It covers all aspects of HCI, from the softest user study to the hardest technology)
  29. HCI International: International conference on human-computer interaction. Amsterdam: Elsevier, 1988- (HCI International is also very big but is considered inferior to CHI in terms of quality. There are more papers in human factors and ergonomics here than at CHI)
  30. INTERACT: Proceedings of the IFIP TC 13 international conference on human-computer interaction. Amsterdam: North-Holland, 1984-. (INTERACT is the largest European HCI conference. It has been held triannually and recently biannually (1984, 87, 90, 93, 95) in different European cities and publishes contributions within the whole HCI field. The quality of the contributions may be slightly variable at times, but is generally considered as quite good)
  31. UIST: Proceedings of the ACM SIGGRAPH symposium on user interface software and technology. New York: ACM Press, 1988-. (UIST is a fairly small symposium focused on technology for user interfaces. It is held in October or November in the US and usually attracts 2-300 delegates. The quality of the contributions was variable in the first years, but now UIST is considered a first-rate forum for technically oriented HCI resear

Links

  1. Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne > Murat Kunt
  2. University of Calgary > Computer Science Graphics Jungle Gallery
  3. University of Waterloo (Ontario, Canada) > Computer Graphics Lab > Heart
  4. Uni Duisburg > Inst. für Informatik und interaktive Systeme Modelle des Anwenders im Softwaredesign > GOMS
Hands-On: Experimente

  1. Online-Portal Wissensmanagement

 
© Dr.Andreas Holzinger | andreas.holzinger@uni-graz.at

 

Last changed: 2002-10-07

Thank you for your kind interest and patience.